Auditiplaanid on loodud luhtuma

autor Mike Jacka, co-founder for Flying Pig Audit

Artikli autor Mike Jacka (pildil) ütleb, et see teema sai alguse ühest tavalisest blogipostitusest, kus ta arutles Center for Creative Leadership blogis olnud artikli üle, mis käsitles ettevõtja ja siseaudiitori sarnasusi. Nüüd on see arutelu laienenud ja oma elu elama hakanud (autori kaks esimest teemaga haakuvat postitust leiad siit ja siit, ja see artikkel on siin). Tulemus on, et autor võtab järgmisel paaril reedel vaatluse alla erilised kompetentsid ning arutleb, mida need oskused tähendavad siseaudiitori jaoks. Autor loodab, et sa liitud temaga sellel teekonnal. 

Siseauditi seminaride arutelud on alati huvitavad ning liiguvad suundadesse, mida sa alati oodata ei oskakski. Üks sageli üles kerkiv teema on siseaudiitorite iseloomuomadused, mida nad vajavad edukad olemiseks. Sa oskad ilmselt ära arvata need, mida nimetatakse kõige sagedamini: suhtlemisoskus, aruande kirjutamise oskus, detailidele orienteeritus, kriitiline mõtlemine, analüüsioskused, organiseeritus – nagu ma ütlesin, sa oskad enamuse neist ära arvata. Kuid minu kõige viimasel seminaril sain ma osalejatelt mõtte, mida ma polnud kunagi varem siseaudiitoritega seostanud.

Paindlikkus.

Võib olla on seda ka varem nimetatud, kuid ma ei mäleta kedagi, kes selle teema oleks tõstatanud või et mõni grupp oleks seda põhjalikumalt arutlenud (loomulikult pean ma oma vanuses õnnelik olema, et üldse mäletan, kuidas kirjutatakse siseaudiitor). Mind rabas jalust, kui ilmselge see omadus audiitori jaoks tegelikult on.

Siseaudiitor, kes järgib jäigalt auditi plaani; kes süvenemata täidab sisekontrolliküsimustikke; kes kuuleb, kuid ei kuula; kes ei reageeri esilekerkivatele riskidele; kes eirab muutuvat keskkonda; kes ei tunne ära vihjeid kahtlastest toimingutest; kes liigub edasi märkamata uut reaalsust – on audiitor, kes jääb muudatustest kaugele maha.

Kompetents, mida esmakordselt arutati Center for Creative Leadership blogis (sealt kogu see mõttevahetus algas), on „paindlikkus“. See peatükk algab nii: „Igaüks, kes siseneb vabakutseliste maailma mõttega, et ta saab „planeerida oma tööd ja töötada oma plaanide järgi“, seda ootab karm reaalsus.“ Kunagi olid tõesti ajad, kui siseaudiitorid said „planeerida oma tööd ja töötada vastavalt sellele plaanile“. Kuid see oli siis. Nüüd on teisiti.

Idee teha tööd vaid vastavalt aastaplaanile, on juhatuse seisukohast ära teeninud läbikukkumise.

Aastasesse plaani kinni jäädes töötab su siseauditi osakond aegunud ja mõttetute riskidega. Ah et kuidas aegunud? Ma küll ei tea kuidas toimivad sinu protsessid, kuid meie aastaplaan koostati augustis. See tähendab, et järgmise aasta lõpus teeme me auditeid valdkondades, mis olid kõrge riskiga poolteist aastat tagasi.

Kuid tegelikult pole see peamine teema paindlikkusest rääkides. Paindlikkus tähendab tõelist suuna muutmist, ja seda kasvõi auditi keskel vastuseks muutuvatele sündmustele, keskkonnale ja arusaamadele. Nagu artiklis märgitakse: „Sinu kliendi vajadused ja mõnikord ka sinu kontrolli alt väljas olevad sündmused juhivad sind lõpuks uude suunda.“ Ja need uued suunad võivad ilmneda ja ilmnevadki täpselt ükskõik millise auditi keskel.

Ma olen valmis isegi väitma, et igas auditis, mis sai valmis täpselt vastavalt auditi alguses planeeritule, on üsna tõenäoliselt midagi märkamata jätnud.

Tänapäevases keskkonnas ei ole miski see, mis ta oli siis, kui sa sellega alustasid. Ja isegi kui asjad ei muutu, on vajalik kulutada aega inimestega rääkimiseks ja üritada protsesside toimimisest aru saada, et kaevuda sügavamale ja paremini mõista seda, mis on auditi eesmärk. Asjad ei ole kunagi nii nagu nad esialgu paistavad. Et saavutada edu, peab siseaudiitor olema piisavalt paindlik, et vastata sellele uuele arusaamisele ning auditi plaan peab olema piisavalt paindlik, et lubada seda muudatust. Samuti peab piisavalt paindlik olema auditi juhtimine, et usaldada oma audiitorite otsuseid, kui muutused osutuvad vajalikuks.

Praegusel hetkel saame vaid öelda, et paindlikkus on omadus, mida me harva oskame näha vajalikuna või tuua näitena audiitori jaoks olulistele omadustele mõeldes. Kuid see omadus on iga audiitori ja iga auditiüksuse jaoks vajalik, et olla edukas.