5 sammu, millega “kustutada” läbipõlemist siseauditi karjääris

autor Richard Chambers, IIA president ja tegevjuht
25.09.2017 - 00:00

Toome teieni tõlkeartikli IIA presidendi ja tegevjuhi Richard Chambersi blogist, kus ta kirjutab siseaudiitorite läbipõlemisest. Artikkel on avaldatud 25.09.2017 ning kannab originaalis pealkirja ​„5 Steps to Extinguish Internal Audit Career Burnout“. Artiklis viitab ta oma varasemale karjääriteemalisele artiklile, mis on samuti tõlgituna avaldatud meie kodulehel. Head lugemist ja kaasamõtlemist!

Olgem ausad, me kõik satume aeg-ajalt raskustesse leidmaks endas energiat ja entusiasmi, et olla suurepärased siseaudiitorid. Selle põhjuseks võib olla see, et meile määrati just juba kolmas audit samas valdkonnas või et oleme olnud töölähetuses kolm nädalat järjest või lihtsalt see, et on esmaspäev!

Enamusel juhtudest on paigalseis lühiajaline ning peagi leiame taas motivatsiooni ja energiat, et vastu võtta järgmine põnev audit. Aga mis siis, kui me leiame end karjääri keerulistes hetkedes, mis on pikemad ja raskemad? Mida peaksime tegema, kui kardame mõtet sellest, et peame minema tööle päev päeva järel, nädal nädala järel?

Muutus on üks osa ärist ja parimad siseaudiitorid võtavad meelsasti vastu muutusi ja juhivad neid. Minu arvates pidev muutumine ja perspektiiv “kujuta-ette-võimalusi” muudab meie eriala põnevaks. Tänasele siseaudiitorile on pandud surve olla pidevalt nö mängu tipus, kuid seda muutuvates tingimustes ja piiratud ressurssidega ning see omakorda võib esitada väljakutseid ja tekitada pingeid, mis viivad läbipõlemiseni.

Eriti keeruline võib see olla siseaudiitoritele, kes on teinud seda tööd juba mitmeid aastaid. Tehes asju automaatselt, süvenemata või vajudes rutiini mugavusse, võib see saada ohtlikuks mitte ainult sinu organisatsioonile, vaid samamoodi ka sinu karjäärile. Ma olen sügavalt veendnud, et enesega rahulolu on järjepideva täiuslikkuse vaenlane.

Seega, ole eriti teadlik nendest asjadest, mis nõrgestavad su energilisust, tunne ära läbipõlemise sümptomid ja ole teadlik abivahenditest, mis võivad aidata su karjääri edasi viia. Alljärgnevalt pakun välja viis olulist soovitust, et aidata sul vältida läbipõlemist ja lisada käivitavat energiat sinu siseauditiitori karjäärile.

1. Pane tähele, mis toimub

On kerge kaotada oma oskused ilma seda ise märkamata. Enamasti on rutiin see, mis muudab elu rahuldavaks. Teadmine, et sul on kindel sissetulek ja stabiilne kodune õhkkond, tekitab mugavustunnet. Kuid see võib hoopis varjata rahulolematust tööl. Mayo Kliinik pakub nimekirja küsimustest, mis võivad sellises olukorras aidata nö tõde näha:

  • Oled sa tööl muutunud küüniliseks või kriitiliseks?
  • Kas sa tuled tööle vastumeelselt ja kohale jõudes on sul probleeme tööga alustamisega?
  • Kas sa oled muutunud ärrituvaks ja kannatamatuks kolleegidega või klientidega?
  • Kas sul jääb puudu energiast, et olla järjepidevalt tulemuslik?
  • Kas sa ei tunne rahulolu oma saavutuste üle?
  • Kas sa oled oma töös pettunud?
  • Kas sa kasutad sööki, uimasteid või alkoholi, et end paremini tunda või et lihtsalt mitte tunda?
  • Kas sinu magamisharjumused või söögiisu on muutunud?
  • Kas sind vaevavad seletamatud peavalud, seljavalud või muud füüsilised kaebused?

Kui sa vastasid kasvõi ühele eelnevale küsimusele jah, siis sa võid olla oma töös läbi põlenud ning ülejäänud soovitused selles artiklis muutuvad sinu jaoks veelgi olulisemaks.

2. Võta korraks aeg maha

Tööst eemale saamine võib aidata sul oma pead selgeks saada. Ma soovitan miinimumina kahte nädalat. J.T. O´Donnell, WorkItDaily.com asutaja ja tegevjuht, toob oma hiljutises artiklis Inc.com veebilehele välja teaduslikke tõestusi sellele teooriale.

O´Donnell´i sõnul “Uuringud näitavad, et rutiinist välja saamine, eriti huvireisile minek, on võimas viis äratada üles oma aju. Uuringud näitavad, et uued hääled, lõhnad, keeled, maitsed, tunded ja vaated tekitavad erisuguseid reaktsioone aju närvirakkudes.“

3. Võta ette oma karjääri analüüs

Täpsemalt öeldes, analüüsi erinevusi nende kompetentside vahel, mis on vajalikud su karjääri eesmärkide saavutamiseks võrreldes sinu olemasolevate oskustega. Osa sinu töö frustratsioonist võib olla seotud sellega, et sa ei ole edukas. Kuid kui sa ei tea, milline on sinu nõrk külg, siis kuidas sa iial saaksid teada, et tööalased oskused on need, mis sind tagasi hoiavad.

Joogi Berra, New York Yankee Hall-of-Fame (Kuulsuste Halli) tarkade tsitaatide koguja ja meister, andis sellele mõttele tõelise väärtuse öeldes “Kui sa ei tea kuhu sa lähed, siis sa jõuad kuskile mujale.”

4. Loo strateegia oma karjääri ümbersuunamiseks

Kui sa oled kindlaks määranud, kus sa hetkeseisuga oma oskuste poolest oled, siis tee plaan. Su plaan võib sisaldada tagasi kooli minemist; erialase sertifikaadi omandamist, nagu nt CIA; liikumist auditeerimise valdkonda, mis sind huvitab või isegi erialalt lahkumist. Enne, kui oma plaani lõplikult lukku paned, otsi usaldusväärne mentor või kolleeg, kes annaks sinu plaanile omapoolse peegelduse. Ükskõik, millisesse suunda sa otsustad minna, ole kindel, et sul oleks strateegia, mis põhineb piisaval infol ja on realistlik.

5. Ole julge, ole otsustav, ole vapper

Vaadata oma karjäärile ausa ja kriitilise pilguga on hirmutav ülesanne. Nagu ma varem mainisin, annab mugavust rutiin ja kindel töökoht. Kuid kokkuvõttes oled sa vastutav oma karjääri eest, mitte oma praeguse tööandja ees. O´Donnell toob oma Inc.com artiklis välja olulise seisukoha, kui ta kirjutab “Rahulolu on meeleolu seisund ning inimene, kes seda endale teadvustab, omab võimet seda täiustada”.

Inimesed kardavad juba oma loomu poolest muutuda, kuid ära lase sellel takistada sul olla uudishimulik, isegi hulljulge oma karjääri planeerimisel. See võib nõuda, et sa “räägid jalgadega”. Mõnikord on töölt ära kõndimine, isegi kõrgepalgaliselt ja kõrge staatusega töölt, õige käik karjääris. Nagu ma oma varasemas blogis ütlesin, mõnikord sa lihtsalt vajadki keskkonna muutust.

Nagu alati, ootan teie kommentaare oma mõtetele.